środa, 13 kwietnia 2016

BEZPIECZEŃSTWO I RATOWNICTWO

  Ogólne zasady bezpiecznego żeglowania

  • Wykonywanie poleceń instruktora lub dowodzącego jachtem
  • Przestrzeganie zasad poruszania się po jachcie
  • Stała obserwacja akwenu
  • Sprawdzenie sprzętu przed wypłynięciem
  • Klar na jachcie
  • Posiadanie wymaganych środków ratunkowych
  • Powtarzanie komend
  • Usuwanie usterek
  • Chronienie burt odbijaczami, bosakiem, a nie rekami czy nogami!
  • Odpowiedni ubiór, dostosowany do warunków pogodowych
  • Zakaz używania otwartego ognia!
  • Zakaz spożywania alkoholu

Zasady poruszania się po jachcie

  • Ostrożne wchodzenie i schodzenie z jachtu
  • Po pokładzie chodzimy tylko wtedy gdy musimy
  • W trakcie pływania siedzimy w kokpicie, a nie na dziobie czy półpokładach
  • Unikamy pozycji stojącej
  • Chodzimy na ugiętych nogach i przestrzegając zasady „jedna ręka dla siebie, druga dla jachtu”
  • Nie trzymamy się ruchomych elementów (tj. talia, bom, szoty)
  • Chodzimy po burcie nawietrznej (tej, która jest wyżej i jest bez żagli)

Środki ratunkowe

Każdy jacht powinien być wyposażony sprawne środki ratunkowe:
  • Koło ratunkowe – 1, trzymane na pokładzie (np. na specjalnych uchwytach), tak aby można je w każdej chwili podać tonącemu (nie może być przywiązane)
  • Kamizelki lub pasy ratunkowe - w takiej ilości, ilu jest członków załogi, przechowywane w łatwo dostępnym miejscu pod pokładem lub w bakiście (tak aby można je szybko wyjąć w racie potrzeby

„Człowiek za burtą”

  • Ogłoszenie alarmu!
  • NATYCHMIASTOWE Rzucenie koła ratunkowego ( z buty nawietrznej, lub z rufy na nawietrzną
  • Wyznaczenie obserwatora (tzw. „oka”)
  • Powrót po „uciekiniera” wybraną metodą

Rzucanie koła ratunkowego

Koło podajemy tonącemu na nawietrzną (tak aby do niego zdryfowało) w odległości około 1m od niego.




Żegluga w trudnych warunkach

Silny wiatr, słaba widoczność:
  • Zakładamy kamizelki ratunkowe
  • Refujemy żagle
  • Zmieniamy żagle na mniejsze (sztormowe)

Nadejście burzy…
  • Ogłoszenie alarmu: nadejście burzy!
  • Cała załoga opuszcza kabinę i zakłada kamizelki ratunkowe
  • Wszystkie luki kabiny są zamknięte
  • Zrzucane są żagle i uruchomiony zostaje silnik
  • Należy kierować się do najbliższego brzegu (najlepiej nawietrznego – osłoniętego od wiatru)
  • Jeśli burza zastanie jacht na wodzie, należy ustawić go rufą do wiatru (nigdy burtą)

Zachowanie się po wywrotce jachtu

  • Liczymy załogę, udzielamy pomocy potrzebującym osobom
  • Całą załoga zakłada kamizelki ratunkowe
  • Wzywamy pomoc
  • Staramy się zachować spokój
  • Zabezpieczamy jacht przed zrobieniem „grzybka” – wkładamy koło pod top masztu
  • Zabezpieczamy wyposażenie jachtu
  • Szykujemy jacht do holowania
  • NIE ODPŁYWAMY OD JACHTU, nie płyniemy do brzegu!
  • Tylko małe, odkrytopokładowe jachty możemy próbować postawić

Sposoby wzywania pomocy

  • Telefon: 112 lub 601-100-100
  • Powolne podnoszenie i opuszczenie rąk
  • Zataczanie okręgów flagą lub latarką
  • Odpalenie flary lub racy
  • SOS gwizdkiem lub latarką . . . - - - . . .
  • Czerwona flaga i czarna kula na maszcie

Zapobieganie wychłodzeniu w wodzie

  • Ograniczenie ruchów
  • Założenie dodatkowych warstw ubrań
  • Pozycja „HELP” (embrionalna)
  • Jeżeli jesteśmy w kilka osób możemy siędo siebie przytulić (pozycja „CLINCH”)
  • Możemy zjeść coś słodkiego
  • Bezwzględny zakaz spożywania alkoholu!!!


Brak komentarzy:

Prześlij komentarz