wtorek, 12 kwietnia 2016

EGZAMIN NA ŻEGLARZA JACHTOWEGO - Na czym polega?

Zanim opowiem o tym na czym polega egzamin na żeglarza jachtowego, warto najpierw wyjaśnić czym on jest i do czego upoważnia.

Patent żeglarza jachtowego - dokument uprawniający do:
  • prowadzenie jachtów żaglowych (które mogą być wyposażone w pomocniczy napęd mechaniczny) po wodach śródlądowych,
  • prowadzenie jachtów żaglowych (które mogą być wyposażone w pomocniczy napęd mechaniczny) o długości kadłuba do 12 m po morskich wodach wewnętrznych oraz pozostałych wodach morskich w strefie do 2 m od brzegu, w porze dziennej.
Do takiego egzaminu może przystąpić każdy kto ukończył 14 lat.
Owy egzamin w wielu miejscach przebiega w różny sposób, ale są pewne kwestie, które bez względu na miejsce zdawania nie zmieniają się.

Jest on podzielony na dwie części:
1.TEORETYCZNĄ - czyli test składający się z 75 pytań, na którego rozwiązanie mamy zazwyczaj 90 min.
Zakres pytań obejmuje sześć przedmiotów:

  • PRZEPISY- wszelkie aspekty prawa drogi, poza tym uprawnienia żeglarza jachtowego – bo właśnie takie chcecie na tym egzaminie zdobyć. Do tego nauczcie się paru podstawowych znaków  i sygnałów dźwiękowych (żółte i biało czerwone romby wskazujące drogę, zakaz cumowania, uwaga, zmieniam kurs w prawo/lewo, wzywam pomocy i nie wiadomo czemu popularny: „moje maszyny pracują wstecz”)
  • METEOROLOGIA -zjawiska zwiastujące załamanie pogody z rozpoznaniem kowadła burzowego (chmury cumulonimbus) na czele, jak można uzyskać prognozę pogody i o co chodzi z czerwonym, lub żółtym kolorem zachodzącego słońca.Przyda się też znajomość kierunku w którym wieje bryza
  •  RATOWNICTWO - tego raczej nie trzeba tłumaczyć, warto nauczyć się wszystkiego związanego z tym zagadnieniem
  • TEORIA ŻEGLOWANIA- wiatry: rzeczywisty, własny i pozorny; siły działające na ster i kursy względem wiatru. Warto też wiedzieć coś o stateczności jachtu.
  • LOCJA - Oznakowanie szlaku żeglownego, znaki kardynalne i o co chodzi ze śluzami.
  • BUDOWA JACHTU -olinowanie ruchome i stałe, wanty, sztagi, szoty wały. Te nazwy brzmią dla nowicjusza bardzo egzotycznie, ale nie jest ich wiele, w dodatku używa się ich na co dzień podczas pływania.. Dobrze jest też wiedzieć jakie części ma kadłub oraz - poza nazwą dziobu i rufy -wiedzieć co to kokpit, czy achterpik.
2.PRAKTYCZNĄ - obejmuje ona prace bosmańskie oraz manewry na wodzie.
  •  Prace bosmańskie - zaliczane są przed dniem w którym jest egzamin. W ich skład wchodzą przede wszystkim węzły:
     -ratowniczy (dwa sposoby),
    -knagowy,
    -ósemkowy,
    -refowy,
    -szotowy,
    -flagowy,
    -rożkowy,
    -sztyk,
    -wyblinka,
    -cumowy żeglarski,
    -buchta  
  • Manewry- dzielą się na wykonywane na żaglach i na silniku
Manewry na żaglach:
 - zwrot przez sztag,
- zwrot przez rufę,
- odejście od nabrzeża,
- dojście do nabrzeża,
- alarm „człowiek za burtą”.
 Manewry dodatkowe:
- dojście do boi,
- odejście od boi,
- stawanie na kotwicy,
- zejście z kotwicy,
- stawanie w dryf.



Manewry na silniku:                    
- odejście od nabrzeża,
- dojście do nabrzeża,
- alarm „człowiek za burtą”.
 Manewry pomocnicze:
- dojście do boi,
- odejście od boi,
- holowanie jachtu.
      

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz