Patent żeglarza jachtowego - dokument uprawniający do:
- prowadzenie jachtów żaglowych (które mogą być wyposażone w pomocniczy napęd mechaniczny) po wodach śródlądowych,
- prowadzenie jachtów żaglowych (które mogą być wyposażone w pomocniczy napęd mechaniczny) o długości kadłuba do 12 m po morskich wodach wewnętrznych oraz pozostałych wodach morskich w strefie do 2 m od brzegu, w porze dziennej.
Owy egzamin w wielu miejscach przebiega w różny sposób, ale są pewne kwestie, które bez względu na miejsce zdawania nie zmieniają się.
Jest on podzielony na dwie części:
1.TEORETYCZNĄ - czyli test składający się z 75 pytań, na którego rozwiązanie mamy zazwyczaj 90 min.
Zakres pytań obejmuje sześć przedmiotów:
- PRZEPISY- wszelkie aspekty prawa drogi, poza tym uprawnienia żeglarza jachtowego – bo właśnie takie chcecie na tym egzaminie zdobyć. Do tego nauczcie się paru podstawowych znaków i sygnałów dźwiękowych (żółte i biało czerwone romby wskazujące drogę, zakaz cumowania, uwaga, zmieniam kurs w prawo/lewo, wzywam pomocy i nie wiadomo czemu popularny: „moje maszyny pracują wstecz”)
- METEOROLOGIA -zjawiska zwiastujące załamanie pogody z rozpoznaniem kowadła burzowego (chmury cumulonimbus) na czele, jak można uzyskać prognozę pogody i o co chodzi z czerwonym, lub żółtym kolorem zachodzącego słońca.Przyda się też znajomość kierunku w którym wieje bryza
- RATOWNICTWO - tego raczej nie trzeba tłumaczyć, warto nauczyć się wszystkiego związanego z tym zagadnieniem
- TEORIA ŻEGLOWANIA- wiatry: rzeczywisty, własny i pozorny; siły działające na ster i kursy względem wiatru. Warto też wiedzieć coś o stateczności jachtu.
- LOCJA - Oznakowanie szlaku żeglownego, znaki kardynalne i o co chodzi ze śluzami.
- BUDOWA JACHTU -olinowanie ruchome i stałe, wanty, sztagi, szoty wały. Te nazwy brzmią dla nowicjusza bardzo egzotycznie, ale nie jest ich wiele, w dodatku używa się ich na co dzień podczas pływania.. Dobrze jest też wiedzieć jakie części ma kadłub oraz - poza nazwą dziobu i rufy -wiedzieć co to kokpit, czy achterpik.
- Prace bosmańskie - zaliczane są przed dniem w którym jest egzamin. W ich skład wchodzą przede wszystkim węzły:
-ratowniczy (dwa sposoby),
-knagowy,
-ósemkowy,
-refowy,
-szotowy,
-flagowy,
-rożkowy,
-sztyk,
-wyblinka,
-cumowy żeglarski,
-buchta - Manewry- dzielą się na wykonywane na żaglach i na silniku
- zwrot przez sztag,
- zwrot przez rufę,
- odejście od nabrzeża,
- dojście do nabrzeża,
- alarm „człowiek za burtą”.
Manewry dodatkowe:
- dojście do boi,
- odejście od boi,
- stawanie na kotwicy,
- zejście z kotwicy,
- stawanie w dryf.
Manewry na silniku:
- odejście od nabrzeża,
- dojście do nabrzeża,
- alarm „człowiek za burtą”.
Manewry pomocnicze:
- dojście do boi,
- odejście od boi,
- holowanie jachtu.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz