wtorek, 12 kwietnia 2016

TEORIA ŻEGLOWANIA


  W tym poście przedstawię prawdopodobnie najtrudniejsze zagadnienie w żeglarstwie czyli TEORIĘ ŻEGLOWANIA. Standardowo znajdą się tutaj tylko niezbędne podstawy. Teoria żeglowania jest ściśle związana z fizyką, której szczerze nienawidzę, jednak rzeczy tutaj pokazane przy odrobinie chęci można łatwo zrozumieć.


Wiatr:

  • Wiatr rzeczywisty WR – to naturalny ruch powietrza wywołany różnicą ciśnienia, (odczuwalny gdy stoimy)
  • Wiatr własny WW – to wiatr wytwarzany podczas ruchu (odczuwany gdy się ruszamy, np. podczas jazdy na rowerze,). Wiatr własny jest tym silniejszy im szybciej się poruszamy. (Jak powiedział mi kiedyś kpt. Piwnicki, dzięki niemu możemy przeziębić wielbłąda na pustyni).
  • Wiatr pozorny WP –to wypadkowa wiatru rzeczywistego i własnego (gdy wieje wiatr naturalny, a my się poruszamy)


Płynąc jachtem zawsze odczuwamy wiatr pozorny, a nie rzeczywisty. Wiatr pozorny jest zawsze ostrzejszy (wieje bardzie od dziobu) niż wiatr rzeczywisty.

Kursy jachtu względem wiatru




Każdy kurs względem wiatru może być lewego lub prawego halsu. Hals to określenie strony z której wije wiatr. Jak wieje z lewej strony - to płyniemy lewym halsem, jak wieje z prawej to płyniemy prawym halsem. A co jak wieje z tyłu (fordewind)? Do określenia halsu służy nam żagiel główny (grot). Jak jest po prawej stronie, czyli wiatr wieje na niego z lewej to płyniemy lewym halsem, jak grot jest po lewej, czyli wiatr wieje z prawej strony to płyniemy prawym halsem.
Gdy nie mamy grota i płyniemy na  samym foku to oczywiście on wskazuje nam hals. To bardzo ważne którym halsem płyniemy bo od tego będzie zależało czy mamy pierwszeństwo przed innym jachtem czy nie.

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz