wtorek, 12 kwietnia 2016

WĘZŁY


 



1.ÓSEMKA-stosowany jako zgrubienie na końcach szotów uniemożliwiające wyszorowanie się liny z bloku, kipy. Z reguły ósemkę wiążemy na końcu szotów foka i na linie talii szota grota.


2.WĘZEŁ PROSTY=PŁASKI - znajduje zastosowanie do łączenia lin o zbliżonej grubości.
Przy wiązaniu należy uważać aby nie zawiązać węzła fałszywego, nazywanego czasem złodziejskim lub babskim.
Liny biegowe (pracujące) muszą być po tej samej stronie, pracować na jednej osi a końcówki po drugiej stronie. Jeśli będą skrzyżowane, węzeł będzie się rozwiązywał.

 3.WĘZEŁ RATOWNICZY - Należy bezwzględnie umieć go zrobić - umiejętność szybkiego wiązania na sobie obowiązuje każdego żeglarza.Wiążemy go jedną ręką. Służy do zabezpieczenia człowieka w czasie pracy w trudnych warunkach - na pokładzie, za burtą lub na wysokości. Węzeł się nie zaciska. Przy jego robieniu pilnujmy się, aby lina nie zacisnęła się nam na nadgarstku. Węzeł wiążemy końcami palców.

4.WĘZEŁ SZOTOWY - Węzeł znajduje zastosowanie do połączenia końca liny z uchem - np. wiązanie szota do rogu szotowego żagla. Jest łatwy w rozwiązywaniu. Nie należy go stosować przy linach o gładkich śliskich powierzchniach oraz mocno obciążonych, narażonych na szarpanie.

Click to Open

5.WĘZEŁ FLAGOWY - Węzeł służy do łączenia dwóch lin lub liny z kauszą. Jest łatwy do wiązania a dzięki pozostawionej pętelce błyskawiczny w rozwiązaniu. Wystarczy pociągnąć odpowiednio mocno za wolny koniec liny, by węzeł całkowicie się rozwiązał.

Click to Open

6.ZWIĄZ WANTOWY - Służy do łączenia dwóch lin o różnych średnicach. Wytrzymuje duże obciążenie. Węzeł można stosować do awaryjnej naprawy zerwanej wanty przy pomocy dodatkowego kawałka stalowej liny (tzw. stalówki). Węzła tego nie należy stosować na stałe.

Click to Open 

 7.WĘZEŁ ROŻKOWY - Znajduje zastosowanie przy klarowaniu fałów żagli. Po odłączeniu fału żagla koniec fału zakończony kauszą należy wsunąć w przygotowaną część węzła. Luźny koniec należy wybrać i obłożyć na knadze.

Click to Open

 

 

 

 

 

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz