środa, 13 kwietnia 2016

MANEWROWANIE

- Ostrzenie - ostrzymy do lini wiatru płynąc prawym halsem:
   1.Wychylamy ster prawo
   2.Wybieramy grota
   3.Wydajemy komendę lewy foka szot wybieraj
   4.Ustawiamy ster w pozycji zero
  Analogicznie manewr będzie wyglądać dla lewego halsu zmienią się tylko strony.

- Odpadanie -odpadamy od linii wiatru:
   1.Wychylamy ster lewo
   2.Luzjemy grota
   3.Wydajemy komendę lewy foka szot luzuj
   4.Ustawiamy ster w pozycji zero
  Analogicznie manewr będzie wyglądać dla lewego halsu zmienią się tylko strony.

- Zwrot przez sztag: jest to dynamiczny zwrot charakteryzuje się małym promieniem skrętu aby zwrot się udał i był poprawny powinny wystąpić czynniki:
  a) ostry bajdewind - kurs przed zwrotem
  b) wystarczająco duużo miejsca przed dziobem
  c) wystarczająco duża prędkość do dokonania zwrotu
  d) bajdewind kurs po zwrocie - jacht nie może odpaść do półwiatru


  Wykonanie(prawy hals):
  1.Płyniemy ostrym bajdewindem prawego halsu - sternik znajduje się na burcie nawietrznej(trzyma ster i talię)
  2.Komenda - Do zwrotu przez sztag.
  3.Zdecydowane wychylenie steru w prawo(optymalny kąt to około 45 stopni)
  4.Obserwujemy foka
  5.Komenda - lewy foka szot.....luz - w momencie gdy fok przestaje pracować
  6.Przesiadamy się w linii wiatru - uważamy na głowę(bom może zrobić bum:)
  7.1.Komenda - prawy foka szot wybieraj gdy jacht przekroczy linię wiatru.
  7.2.Ustawiamy ster w pozycji zero.

- Zwrot przez rufę: jest zwrot który nie musi być dynamiczny, promień skrętu jachtu jest większy niż przy zwrocie prze sztag prawidłowo wykonywany
   jest bezpieczniejszy od zwrotu przez sztag (zwrot przez sztag czasem może się nie udać jacht zostanie odrzucony od linii wiatru, zwrot przez rufę zawsze
   "wychodzi" czasem nawet bokiem załodze :)

    Wykonanie(prawy hals):
    1.Płyniemy baksztagiem prawego halsu - sternik na nawietrznej
    2.1.Komenda do zwrotu przez rufę.
    2.2.Przesiadamy się na drugą burtę - UWAGA - ważne jest by zrobić to przed zwrotem
    3.Wychylamy ster lewo -uwaga wychylając ster w niewielkim stopniu spowolnimy manewr i będziemy mieli więcej czasu na jego wykonanie.
    4.Obserwujemy foka
    5.Komenda prawy foka szot wybieraj - lewy foka szot luzuj - uwaga jeśli zaczniemy od wyluzowania foka może zaplątać się na sztagu i manewr może wyjść bokiem
    6.Wybieramy talię grota gdy jacht znajdzie się w fordewindzie grot powinien być w diametralnej osi jachtu.
    7.Gdy poczujemy że grot przeskoczy na drugą stronę natychmiast luzujemy talię - uwaga brak wyluzowania tali - patrz dwa wiersze wyżej
    8.Gy tylko znajdziemy się w baksztagu wykonujemy kontrę sterem w drugą i ustawiamy ster w pozycji zero.

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz