Na dobry początek przedstawiam podstawową budowę jachtu - czyli najważniejszą rzecz którą trzeba znać przed wejściem na pokład.
|
Rys.1 Budowa jachtu kabinowego |
|
|
Rys.2 Części kadłuba jachtu kabinowego |
|
|
|
|
Pod pokładem:
- koja - miejsce do spania,
- jaskółki - półeczki, schowki służące do przechowywania prowiantu, rzeczy osobistych załogi,
- zenza
- przestrzeń pod podłogą gdzie może gromadzić się woda z przecieków,
bądź nieszczelności dolnej części kadłuba. O ile drobne nieszczelności
są uciążliwe i zmuszają do wypompowania wody o tyle większe mogą grozić
zatopieniem jachtu. Dlatego trzeba kontrolować co dzieje się pod
podłogami w kabinie, jeżeli zauważymy gromadzącą się tam wodę to trzeba
ustalić jakie jest tempo jej nabierania i czy to nie grozi zatopieniem
jachtu.
- bakisty - schowki o większych wymiarach niż jaskółki, usytuowane zwykle pod kojami.
Skoro już znamy podstawowe części budowy jachtu, to czas teraz przejść do najważniejszej rzeczy czyli takielunku.
Takielunek=osprzęt żaglowy:
- Bom-pozioma belka zamocowana przegubowo jednym końcem (piętą) w maszcie lub sztagu. Jej drugi koniec zwany nokiem, jest wolny. Do bomu mocowany jest dolny lik żagla. Jego zadaniem jest nadanie odpowiedniego kształtu żaglowi oraz umożliwienie nim manewrowania poprzez olinowanie ruchome.
- Kosz dziobowy
- Drabinka rufowa, dziobowa lub burtowa
- Kosz rufowy
- sztormrelingi -składają się ze słupków i stalówek zamocowanych na pokładzie i chroniących załogę przed zmyciem za burtę
- handrelingi -uchwyty służące do przytrzymania się podczas przemieszczania po
pokładzie w cięższych warunkach pogodowych (przechyły, fala), usytuowane
na na pokładzie nadbudówki lub w kabinie pod sufitem i na ścianach.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz